fbpx

Tips van twee experts

Op een jobbeurs komen erg veel mensen aan het tafeltje van een recruiter staan. Zorg ervoor dat jij niet de zoveelste in het rijtje wordt. Hoe maak je een goede eerste indruk? Twee experts in communicatie en lichaamstaal geven hun meest waardevolle tips prijs.

Wat zeg je?

Rekruteerders zijn erop getraind snel te screenen wie ze voor zich hebben. Kom dus zelf ook meteen to the point. Als je begint uit te wijden, zal de aandacht van de recruiter snel verslappen. Stel jezelf eens in zijn of haar plaats: bij elk nieuw gezicht moet hij uit een nieuw vaatje energie tappen. Dan is het heerlijk als een jobkandidaat precieze en bondige antwoorden formuleert. Spreek duidelijk, langzaam en verzorgd.

Minstens even belangrijk als praten is luisteren. Iemand die goed kan luisteren, straalt een zekere rust uit. “Ga maar eens na wat je zelf ervaart als iemand goed naar je luistert. Je zult meteen positiever tegenover die persoon staan”, zegt teamcoach Joost Crasborn. Ook al lijkt luisteren een passieve bezigheid, je moet juist heel actief luisteren. “Haak even in met een korte opmerking, geef een klein knikje. Zo ben je de hele tijd betrokken bij wat de ander zegt.”

Geef af en toe een korte samenvatting van de ander zijn woorden, hiermee laat je zien dat je de recruiter goed begrijpt. Denk aan zinnen als: ‘Dus wat je zegt is …’, ‘Als ik het goed heb …’ Doorvragen is een andere beproefde luistertechniek, weet Crasborn. Gebruik zoveel mogelijk open vragen (wie, wat, waar, wanneer, hoe,…).

Wat doe je?

Wat je allemaal zegt is natuurlijk heel belangrijk, maar je lichaamstaal kan je woorden exponentieel versterken. “Zowat 55% van onze communicatie gaat terug op de manier waarop we zitten, staan en bewegen”, zegt lichaamstaalcoach David De Bisschop. “Een eerste indruk duurt maar vier seconden, maar die kunnen wel doorslaggevend zijn. Spendeer dus veel aandacht aan het eerste moment: kijk de persoon in de ogen, glimlach en geef een hand.”

Uit dat handenschudden kan je al veel afleiden. Een slap handje geeft de indruk dat je een zwakke persoonlijkheid hebt, een nijphand komt te agressief over. “De regel is: je mag een klein beetje harder nijpen dan de hand die je zelf schudt”, aldus De Bisschop. “Hou je handpalm naar boven, dat komt uitnodigend over. Het omgekeerde (handpalm naar onderen) geeft een dominante indruk.”

De glimlach is nog zo’n belangrijk wapen, maar: haal altijd je ‘echte’ exemplaar boven. Die kan je makkelijk onderscheiden van een valse. “Lach je oprecht, dan krijg je rimpeltjes rond de ogen. Een valse glimlach lijkt op de lach die je opzet voor een foto”, klinkt het.

Al even cruciaal zijn de ogen. Laat je blik niet afdwalen naar andere tafels of personen, maar concentreer je op de recruiter voor jou. Vind je het lastig om hem of haar recht in de ogen te kijken, focus dan op het puntje tussen de ogen.

Ook je houding is van groot belang. Uiteraard ga je niet als een bouwvakker op je stoel zitten. Recht je schouders en richt je volledige voorkant naar je gesprekspartner: daarmee stel je je open op. Zonder gekruiste armen, want die maken je defensief.

 

Cookie Instellingen  -  Privacy policy