Al ooit op speeddate geweest? Zenuwachtig schuifelend aan een tafeltje om de beste versie van jezelf te laten zien aan de mens aan de overkant? En dan weer door te schuiven? Bij een professionele speeddate werkt dat een beetje op dezelfde manier. Je bent immers ook op zoek naar een potentiële partner, zij het dan wel om je carrière mee vorm te geven. Hoe je dat doet? Dat geven wij je graag even mee.
Bereid je nog beter voor
Om te beginnen: bereid je nog beter voor dan dat je dat zou doen tijdens een gewoon sollicitatiegesprek. Een speeddate draait immers om snelheid. Je krijgt maximum 7 à 10 minuten om je ding te doen. Zorg dus voor gebalde, krachtige info met daarin een aantal straffe professionele statements (lees: verwezenlijkingen). Verwacht je tegelijkertijd ook aan gebalde, krachtige vragen van de persoon aan de overkant. Die wil op die korte tijd immers ook zoveel mogelijk nuttige info van jou te weten komen. Zie zo’n speeddate dus als een sollicitatiegesprek, maar ook spreekwoordelijke steroïden. Lees die vacature daarom nog eens extra door, zoek alle info op over het bedrijf op en probeer aan te haken met de actualiteit. Zorg dat je er staat. Of zit.
Sta stevig in je schoenen
Laat je daarenboven ook niet uit je lood slaan. Zo’n professionele speeddate is een beetje als een kopje espresso. Je drinkt het snel op en het geeft onmiddellijk een stevige boost. Er vliegen tijdens zo’n professionele speeddate immers allerlei dingen heen en weer. Vaak kort en krachtig. Geen espresso natuurlijk. Wel onverwachte vragen en dies meer. Misschien ook dingen die je knap lastig vindt. Laat je daardoor echter niet uit je lood slaan. Antwoord kort en beheerst en ga weer door. Focus je daarbij vooral op wat jij op die 10 minuten aan de overkant van de tafel wil krijgen.
Verkooppraatje
Wat je vooral in je hoofd moet houden is je doel. De job bemachtigen. Daarvoor heb je een indrukwekkend verkooppraatje nodig. Klinkt nogal commercieel, maar wat doe je eigenlijk anders dan jezelf proberen te verkopen aan de man/vrouw aan de overkant van de tafel? Jij bent de witte raaf, toch? Dan is het ook belangrijk dat je daarrond een (in dit geval) kort en bondig verhaal hebt dat snel aanslaat. Denk daar zeker op voorhand over na. Welke meerwaarde ga jij voor het bedrijf brengen in functie van de kilometers die je al op de professionele teller hebt? En probeer dat vervolgens in een meeslepend kortverhaal te bundelen.
Jij en enkel jij
We herhalen het vaak. En dat doen we graag nog eens. Tot in de treurnis. Uiteraard moet je er op die 10 minuten helemaal voor gaan, maar dan wel vooral als… jezelf. Probeer niet de professional te zijn die je vaak op Insta, TikTok of in doe-het-zelfboekjes ziet. Wees met andere woorden geen cliché, en ga voor het origineel. Jijzelf dus. Alleen zo kan je uiteindelijk het verschil maken, toch? Succes alvast.
Pascal Dewulf