fbpx

Pensioensparen en multimedia zijn de populairste extralegale voordelen die werknemers kiezen. Dat blijkt uit een onderzoek van hr-dienstverlener Acerta naar de besteding binnen het cafetariaplan, een gepersonaliseerd loonpakket met extralegale voordelen dat bedrijven kunnen aanbieden.

Heel wat bedrijven bieden hun werknemers extralegale voordelen aan binnen het cafetariaplan. Op die manier kunnen werknemers een deel van hun loonpakket zelf samenstellen. Het grote voordeel voor de werkgever is dat de financiering daarvan geen extra kosten met zich meebrengt. Gemiddeld stapt iets meer dan de helft van de werknemers in als ze die kans krijgen.

Pensioensparen blijft populairst

Pensioensparen is en blijft de meest gekozen optie in het flexibele verloningssysteem: 31,5% kiest hiervoor. Daarmee is pensioensparen de grootste stijger in vergelijking met vorig jaar, toen nog maar 22% van de werknemers ervoor koos. “De stijgende populariteit van het pensioensparen toont dat werknemers bewuster zijn beginnen denken aan hun toekomst”, vertelt Ellen Roelants van Acerta Consult.

Invloed van meer thuiswerk

De trend naar meer telewerk heeft dit jaar ook een duidelijke invloed op de keuzes die werknemers maken binnen hun cafetariaplan. Multimedia (30,3%), waaronder Internet, gsm, laptop en extra schermen, stijgen sterk in het lijstje met meest gekozen voordelen. “Telewerk heeft ervoor gezorgd dat steeds meer werknemers thuis een volwaardige werkplek willen, met alles erop en eraan: een extra klavier, tweede scherm, snel internet, een printer, scanner… Tegelijk is multimedia ook buiten het werk een constante behoefte geworden, waarvoor mensen best bereid zijn wat extra uit te geven. De nieuwste gsm of tablet of pc is altijd weer net iets performanter, intuïtiever en ‘slimmer’ dan het vorige model. Dat de kosten daarvoor (deels) in een cafetariaplan kunnen worden verpakt, ervaren nogal wat werknemers als erg welkom”, gaat Ellen Roelants verder.

Daling mobiliteitsoplossingen en vakantiedagen

De segmenten mobiliteitsoplossingen en vakantie boeten dit jaar wat aan populariteit in. ‘Mobiliteit’, waaronder de keuze voor fiets of (bedrijfs)wagen, daalde van 17,2 % naar 12,4 %. Het aankopen van extra vakantiedagen was goed voor 12 % van de keuzes, tegenover 14,1 % in 2021.  Op vlak van mobiliteit krijgen we volgens Roelant een licht vertekend beeld: “Als werknemers ervoor kiezen om een fiets of auto te financieren via het cafetariaplan, dan maken ze die keuze het jaar erna niet nog eens. Een leasefiets of -auto heb je namelijk voor meerdere jaren.” Hoewel er dit jaar iets minder mobiliteitsoplossingen werden gekozen, blijft mobiliteit een belangrijke troef in het verloningsbeleid van bedrijven. “Zeker nu de brandstofprijzen torenhoog zijn, zullen steeds meer mensen op zoek gaan naar groene mobiliteitsoplossingen zoals een fietslease, een elektrische wagen, laadpalen, enz. Bovendien is het tot 2024 fiscaal voordelig om laadpalen te installeren, zowel voor particulieren als voor bedrijven. Wie de shift snel maakt, doet dus een goede zaak”, vervolgt ze. Wat de daling van de keuze voor extra vakantiedagen betreft, speelt thuiswerk ook een rol. “Telewerk zorgt bij veel werknemers voor een betere work-life balance, waardoor ze minder nood hebben aan extra vakantie”, besluit Roelants.

Mieke Vercruijsse

Cookie Instellingen  -  Privacy policy