fbpx

Het hoeft niet gezegd: de openingszin van je (e-)sollicitatiebrief moet de rekruteerder als muziek in de oren klinken. Het is een zin die moet knetteren van dynamiek en professionaliteit. Een zin met weerhaakjes ook. Er moet met andere woorden iets inzitten dat de de rekruteerder veel zin geeft om verder te lezen. Hoe je dat doet? Dat vertellen wij jou graag.

Een eerste tip: gooi alle clichés gelijk over boord. Begin dan ook niet op deze manier: “Met veel interesse vernam ik de openstaande vacature…”. Doe daarentegen iets ongewoons. Knoop bijvoorbeeld even aan bij de actualiteit van het bedrijf en gebruik dat als opener. Dan kan een openingszin er bijvoorbeeld zo uitzien: “Zopas verscheen in de krant een artikel waarin uw bedrijf aangeeft volop te willen inzetten op artificiële intelligentie. De hamvraag: hoe kan u daar als bedrijf het maximum uithalen? Met mijn ruime ervaring op het vlak van AI ben ik ervan overtuigd dat ik die missie in de juiste richting kan sturen.” Bam! Dat is een openingszin die ‘zingt’: praktisch, doelgericht en vooral ook aansluitend bij de actualiteit en de missie van het bedrijf. Je hebt nu de aandacht van de rekruteerder. Daar kan je vanop aan.

Storytelling

Wat je op die manier doet, is eigenlijk een stukje storytelling. In plaats van met een nietszeggende, generieke zin te beginnen, kies je ervoor om een verhaal te vertellen. En je mag dat ook gerust persoonlijk maken. Laat zien dat je jezelf (voor een stukje) ook als mens durft bloot te geven. Dan zou een openingszin er bijvoorbeeld zo kunnen uitzien: “Na jarenlang actief te zijn in diverse bestuursorganisaties van het amateurvoetbal voel ik dat nu het ideale moment is om al mijn kennis en passie voor voetbal te bundelen en naar een hoger niveau te tillen. Dat doe ik vandaag door mij kandidaat te stellen voor de functie van directeur bij uw pro-voetbalclub, waar ik trouwens iedere week zonder uitzondering op de tribune zit.”

Meerwaarde helder maken

Wat is de grootste gemene deler van die twee voorbeelden? Ze vertellen een boeiend miniverhaal, geen droge aaneenschakeling van feiten. Het is bewezen dat mensen interessante verhalen veel beter weten te onthouden dan feiten en cijfers. En de rekruteerder die jouw proza voor zich krijgt, is daarop geen uitzondering. Die openingszin moet echter meer dan een leuk verhaaltje zijn. Hij moet vooral ook jouw meerwaarde onmiddellijk helder maken voor de rekruteerder. Wat kan jij betekenen voor het bedrijf? Een stukje over jezelf of je leven vertellen en daaraan koppelen wat dit dan voor goeds gaat brengen bij het bedrijf is bijgevolg de ideale openingszin om te scoren. Waar wacht je nog op om de ‘verkoper’ in jezelf wakker te maken?Pascal Dewulf

Cookie Instellingen  -  Privacy policy