Toegeven, droomkandidaten zijn dun gezaaid. Maar op een drukbezochte jobbeurs stijgen uw kansen exponentieel om er één te vinden. U kan potentiële kanshebbers er makkelijk uitpikken als ze op zijn minst deze drie eigenschappen bezitten.

Hij/zij kan meepraten over uw onderneming en de functie
Jobbeurzen stromen vol met mensen die een beetje ‘jobshoppen’: ze fladderen van de ene naar de andere bedrijfsstand om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Op zich is daar niets mis mee, het is zelfs een beetje het concept van een jobbeurs. Maar zelf wilt u natuurlijk het liefst iemand ontmoeten die met hart en ziel voor uw bedrijf kiest, of die op zijn minst heeft nagedacht over wat de functie inhoudt. Raakt u aan de praat met iemand die weet waar uw organisatie voor staat en ook zelf actief vragen stelt? Vraag snel dat cv en neem na de beurs contact op!

Hij/zij komt ontspannen over
Een jobbeurs is niet zo’n stresserende omgeving voor een werkzoekende. Er hangt een vrij informele sfeer, omdat de focus eerder ligt op een verkennend praatje dan op een intensief sollicitatiegesprek waar alles vanaf hangt. Hou tijdens jullie babbel in het oog hoe de kandidaat zich gedraagt. Heeft hij nu al zweethandjes en geraakt hij niet uit zijn woorden? Dan is hij niet bepaald stressbestendig, en dat is niet zo’n goed teken voor de toekomst. Een kandidaat die vlot en ontspannen overkomt, zal zich ook in andere situaties uit de slag weten te trekken, van de telefoon opnemen tot zich integreren bij de collega’s. Zo iemand is een surplus voor elke onderneming.

Hij/zij toont genoeg motivatie
Een jobzoeker die twee keer na elkaar zijn schouders ophaalt of ongemerkt zijn ogen laat afdwalen naar een ander kraampje? Het is via zulke kleine details dat u kan peilen naar de motivatie van de persoon voor u. Een gemotiveerde kandidaat is er twee waard: alles begint bij zijn wil om voor uw bedrijf te werken. Wie alleen bij uw jobkraampje komt aankloppen omdat uw bedrijf vlak bij zijn huis ligt, slaat de bal mis. Er moet ook een intrinsieke motivatie zijn. Met één vraag kan u al te weten komen of u met een gepassioneerd iemand te maken heeft: ‘Wat vervulde u het meest van tevredenheid op uw vorige werkplek?’ Krijgt u een werkgerelateerd voordeel te horen zoals “goede werk-privébalans”, “bedrijfswagen” of “leuke bedrijfsfeestjes”: comfort. Antwoordt hij of zij met een inhoudelijke taak die hij tot een goed einde heeft gebracht: passie!