Op jacht naar een nieuwe job? Dan hebben wij een straffe hulp voor jou. Deze Excel-spreadsheet helpt jou namelijk razendsnel aan je nieuwe droomjob.
Het is best spannend om een nieuwe job te zoeken, maar even vaak stresserend. Zeker wanneer je meerdere sollicitaties hebt lopen waarbij je op verschillende plaatsen naar je droomjob vist. Om nog maar te zwijgen over de rendez-vous-uren en -plaatsen. Was dat nu via een online meeting of een face-to-facegesprek. En verdorie: je vindt die e-mail voor je volgende gesprek ook al niet meer terug. Daar sta je dan. Even bellen om je afspraak te dubbelchecken geeft ook al niet bepaald een goede indruk.
Rekenblad op steroïden
Wij hebben echter de oplossing voor jou: een Excel-spreadsheet waarin je alle details van je sollicitaties netjes kan bijhouden. Neen, niet zómaar een Excel-spreadsheet. Een Excel-rekenblad op (spreekwoordelijke) steroïden. De mensen van LifeHacker hebben namelijk een rekenblad in mekaar gezet waarmee je al je sollicitaties makkelijk en doeltreffend kan bijhouden. Je gebruikt de spreadsheet niet enkel om een overzicht te creëren van je (lopende) sollicitaties. Ook kan je alle andere relevante informatie toevoegen zoals de afsluitdatum van een vacature, de datum van je sollicitatiegesprek, follow-up e-mails en eventuele afwijzingen of aanbiedingen.
Waardevolle inzichten
Naast het bijhouden van je sollicitaties kan het bestand ook helpen inzicht te krijgen over hoe bedrijven te werk gaan. Stel dat je meerdere aanbiedingen hebt ontvangen, dan kun je met behulp van deze spreadsheet een overzicht creëren van het hele sollicitatieproces bij elk bedrijf. Dat geeft je waardevolle inzichten in de werkwijze van een organisatie, hetgeen je kan helpen bij het maken van de juiste keuzes op weg naar die nieuwe job.
Handige hulp
Maakt zo’n spreadsheet je leven als sollicitant niet complexer? Helemaal niet. Wanneer je zoals gezegd met een aantal bedrijven tegelijk e-mailt, chat en gesprekken plant, dan gebeurt het immers wel eens dat je een aantal belangrijke dingen over het hoofd ziet. Bijvoorbeeld een bedankbriefje of een vervolgmail om maar wat te zeggen. Wanneer je je spreadsheet als leidraad gebruikt, kan je ook de timing van de verschillende stappen nauwgezet bijhouden. Bedankbriefjes moet je bijvoorbeeld binnen een aantal dagen na jouw sollicitatiegesprek verzenden. Follow-up mails na ongeveer een week. Niet makkelijk om al die stappen steevast te onthouden. De LifeHacker-spreadsheet kan dus echt wel een handige hulp zijn voor jou.
Aanpassen en verfijnen
Geïnteresseerd ? Dan kan je hier alvast een voorbeeld downloaden. Het staat je uiteraard vrij om dat verder aan te passen en te verfijnen met extra velden die jijzelf nodig acht. Succes !
Pascal Dewulf
Bron: LinkedIn