fbpx

Sollicitatievragen: je hebt ze in alle maten en kleuren. Soms verrassend, ook al eens ietwat netelig en al even vaak totaal onverwacht. Geen nood, wij maken dat vragenlijstje graag even korter met de drie belangrijkste sollicitatievragen.

Vertel eens iets over jezelf?

Dit is voor jou een uitgelezen kans. Niet om met jouw mond vol tanden te staan uiteraard. Wel om jezelf als professional en als mens helemaal voor het voetlicht te brengen. Te veel mensen denken dat je met deze vraag helemaal moet gaan inzoomen op jouw professionele verwezenlijkingen. En jouw vaktechnische vaardigheden. Tuurlijk, dat is ook wel voor een stuk zo. Vergeet echter niet om vooral de mens achter de professional te laten zien. Wie ben jij eigenlijk? Ben je 100% empathisch of een kei in teamwork? Of misschien ben jij wel het absolute lichtpuntje van de werkplek? En heb jij bovendien een neus voor innovatie op de werkvloer? Nog beter is dat je verwijst naar reële feedback van pakweg jouw ex-collega’s. Feedback die ze bijvoorbeeld hebben neergepend op een XL afscheidskaart om maar wat te zeggen. ‘Mensen die met mij hebben gewerkt zeggen dat…’ klinkt immers zoveel beter en krachtiger dan zomaar van wal steken over jouw intrinsieke kwaliteiten.

Waarom wil je hier werken?

Dat is geen strikvraag hoor. Integendeel. Dit is misschien wel de belangrijkste vraag waarop jij een knaller van een antwoord moet hebben. Bedoeling is absoluut niet om het je lastig te maken tijdens jouw sollicitatiegesprek. De rekruteerder wil gewoon ontdekken hoe betrokken jij eigenlijk wel bent bij het bedrijf. Ook waar jouw enthousiasme vandaan komt en hoeveel je daar eigenlijk van hebt. Hij/zij wil met andere woorden weten dat je bewust en met volle overtuiging kiest om bij hen aan de slag te gaan. Doe daarom voldoende research naar het bedrijf en tracht die info te verbinden met jouw vaardigheden en kwaliteiten. Focus je daarbij zowel op het bedrijf als de functie. Wanneer de rekruteerder ervaart dat je enkel maar duidelijke antwoorden hebt met betrekking tot de functie en slechts een vaag beeld van het bedrijf, dan kan dat in jouw nadeel spelen. Een goede insteek is alvast dat je opzoekt hoe het bedrijf recent in de actualiteit is gekomen. Pik daarop in en probeer dat vervolgens aan jouw cv te koppelen. Zorg voor pasklare antwoorden rond vragen over de kernactiviteit van het bedrijf en hoe jij op dat vlak meerwaarde kan creëren. Hoe goed matchen jouw vaardigheden met hetgeen de functie vraagt  En indien dat niet (echt) het geval is, hoe ga je dat dan compenseren? Er is op dat vlak dus wel wat voorafgaand onderzoek te doen.

Heb jezelf ook nog vragen?

Dit is eentje die je absoluut onder de knie moet hebben. Wanneer je immers denkt dat een sollicitatiegesprek eenrichtingsverkeer is, dan sla je de bal helemaal mis. Zorg daarom dat ook jij een lijstje met vragen hebt die de rekruteerder een aha-moment bezorgen.  Een paar hele goede vragen in die optiek zijn: ‘Welke intrinsieke meerwaarde creëer ik met deze functie voor het bedrijf?’, ‘Wat is de strategische koers die het bedrijf de komende jaren wil varen en hoe reflecteert zich dat naar de medewerkers?’ of ook ‘Wat zijn de concrete doorgroeimogelijkheden en op welk een termijn moet ik dat zien?’. Dit soort vragen geven niet enkel aan dat je ambitieus bent, maar ook het grotere plaatje wil begrijpen. Niet enkel jouw eigen functie is belangrijk. Ook laat je zo uitschijnen dat de richting die het bedrijf uitgaat minstens even belangrijk is dan jouw carrièreaspiraties.

Pascal Dewulf

Cookie Instellingen  -  Privacy policy