fbpx

Op een jobbeurs kunt u als werkgever een hele reeks kandidaten strikken voor een boeiend gesprek. Als strijdwapen in de war for talent kan dat tellen. Maar u moet het wel op de juiste manier aanpakken.

  • Kondig op voorhand uw deelname aan op de bedrijfswebsite, via de sociale media, … Of spreek uw database aan en nodig potentiële kandidaten persoonlijk uit om een bezoekje te brengen aan de jobbeurs.
  • Akkoord, de korte face-to-face gesprekjes op een carrièrebeurs gaan minder diep dan een echt sollicitatiegesprek, maar een goed getraind oog ziet al na een paar minuten welk vlees hij in de kuip heeft. Schakel daarom uw beste rekruteerders in: de personen die snel en efficiënt kunnen screenen en veel mensenkennis hebben.
  • Recruiters moeten hun sollicitanten met open armen ontvangen, dus laat ze niet aan hun laptop werken of tijdens dode momentjes bij elkaar hokken. Investeer in een grondige voorbereiding bij de standmedewerkers. Zorg dat ze alle vragen over het bedrijf en de openstaande vacatures kunnen beantwoorden.
  • Jobkandidaten kunnen bijna alles over uw bedrijf te weten komen met een snelle Google-search. Maak hun tijd de moeite waard door informatie te verstrekken die ze niet gemakkelijk elders kunnen vinden. Laat op een laptop een filmpje afspelen waarin ze een virtuele rondleiding door het kantoor krijgen. Of zorg voor testimonials van tevreden werknemers.
  • Praten over iemands jobverleden of werkambities kan vaak uitmonden in een persoonlijk gesprek. Een sollicitant moet zich dus op zijn gemak voelen. Hij mag zeker niet het gevoel hebben dat de wachtenden achter hem elk woord kunnen meevolgen. Richt uw stand zo in dat er genoeg privacy is om een rustig gesprek te voeren.
  • Maak duidelijk naar welke profielen u op zoek bent, maar sluit niet op voorhand 95% van de kandidaten uit. Bordjes met ‘Op zoek naar een master handelsingenieur’ of ‘Bent u de cyber security specialist die wij zoeken?’ zijn geen goed idee. Zo zou u weleens een kwalitatieve match kunnen mislopen.
  • Geef uw bedrijfsimago een duwtje in de rug door uw stand ook visueel aantrekkelijk te maken. Trek de aandacht door mooie meubeltjes neer te zetten, promomateriaal uit te delen, een wedstrijd te organiseren. Kies voor een herkenbare huisstijl, liefst in de kleuren van het bedrijfslogo: van de outfits tot het tapijt. Hoe meer mensen er halt houden aan uw stand, hoe groter uw database zal zijn aan het einde van de dag.
  • U kunt het ‘effect van je merk’ tot bij de sollicitant thuis laten voortduren, door een plaatsje te veroveren in zijn tas. Zorg voor mooie folders, visitekaartjes en een balpen met de naam van uw onderneming op. Laat op elk gadget de contactgegevens van het bedrijf afdrukken.
  • Klacht nummer 1 op jobbeurzen luidt dat sollicitanten na het gesprek te horen krijgen dat ze gewoon online kunnen solliciteren. Terwijl ze juist op een meer persoonlijke link met het bedrijf hoopten, anders konden ze net zo goed thuisgebleven zijn. Verwijs jobkandidaten niet zomaar door naar uw algemene website, maar geef hen de contactgegevens van de recruiters mee. Stuur hen nog die week zelf een mail waarin staat hoe ze de sollicitatieprocedure kunnen verderzetten.
Cookie Instellingen  -  Privacy policy